Mijn leven in Warschau! - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ralf Gier - WaarBenJij.nu Mijn leven in Warschau! - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ralf Gier - WaarBenJij.nu

Mijn leven in Warschau!

Door: Ralf de Gier

Blijf op de hoogte en volg Ralf

04 April 2014 | Polen, Warschau

Hee iedereen! ik heb een poging gedaan om mijn eerste ervaringen op papier te zetten. Door alle haast en luiheid heb ik geen spellingscheck gedaan voor alle docentjes onder ons (mam, kim, sorry! haha).

Het leven meemaken in een andere stad, nieuwe omgeving, nieuwe uitdagingen. Even weten hoe het is om ergens anders te wonen, dat waren mijn doelen die ik mezelf stelde toen ik besloot om op Erasmus te gaan in Warschau. Ziek worden, ja dat hoort dus blijkbaar ook bij het ‘leven in een andere stad’. Vandaar dat ik even een gaatje heb kunnen vinden in mijn drukke leven hier om eens een te beginnen met schirjven over hoe het hier met het leven staat! Misschien zullen jullie wel denken: die jongen heeft gewoon een kater en te weinig slaap, maar ik blijf erbij dat de afhaalchinees hier om de hoek geen goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Daar stond ik dan, een maand geleden, met mijn koffertje en mijn gitaar op het vliegveld in Eindhoven. Ondanks dat ik net mijn bagage had ingecheckt voelde het nog niet dat ík degene was die weg zou gaan. Maar daar kwam ik snel genoeg achter toen ik afscheid moest nemen van Elke en mijn familie. Na een uur vertraging mocht ik dan uiteindelijk het vliegveld in stappen en na een kleine twee uur stond ik op het vliegveld in Warschau. Wat nu? Dacht ik. Gelukkig heeft de Warsaw School of Economics (SGH) een goed buddy systeem en was ik in de luxe positie dat mijn buddy en haar moeder mij op kwamen halen met de auto en thuis afzette (dat is nou nog eens service). De volgende dag gaf mijn buddy mij en mijn ‘flatmate’ een tour door Warschau, waarbij we natuurlijk naar alle grote toeristische trekpleisters van de stad gingen. Ondanks dat Warschau in de tweede wereldoorlog tot de grond is afgebrand, gebombardeerd en vernield, is het herbouwde ‘old town’ erg mooi om te zien. Ik begon al te wennen aan het leven in Warschau.

Die maandag begon de ‘orientation week’ van de SGH en kon het echte poolse studentenleven gaan beginnen. De eerste week werden er veel feesten en activiteiten georganiseerd en kon ik Warschau meteen van zijn beste kant leren kennen. Maar omdat je nooit alleen naar een feestje gaat, hadden we via facebook met een paar mensen afgesproken om te ‘meeten’ bij ‘The Palace of Culture and Science’. Dus om half vijf nam ik netjes de tram richting het centrum, om met mijn Nederlandse normen en waarden maar goed op tijd te zijn.

Daar zat ik dan, in een onbekende tram, in een onbekende stad op weg naar een voor mij nog onbekende plaats om onbekende mensen te ontmoeten. Samenvattend kan worden gezegd dat het voor mij allemaal nogal onbekend was. Ik had het gevoel alsof ik als klein kindje nét op de camping was en met mijn batje in de hand liep om bij de tafeltennistafel nieuwe vriendjes te maken. Nadat we compleet waren zijn we in plaats van een potje tafeltennis te spelen, cocktails gaan drinken in de skybar van het Marriot Hotel. Dit hotel is als een van de duurste hotels in Warschau voor ‘rijke’ West Europese studenten bij uitstek dé plaats is om elkaar beter te leren kennen. Vanaf dat moment is mijn vriendengroep hier in Warschau exponentieel gaan groeien en er is hier geen tekort aan sociaal contact. Momenteel is mijn vriendengroep aardig multicultureel met mensen uit Duitsland, Frankrijk, Rusland, Turkije, Polen en ga zo maar door. Mijn internationaal vocabulaire is dan ook gestaag aan het groeien (alleen denk ik niet dat ik met deze woorden en zinnen veel vrienden zal maken).

Wanneer je dag in dag uit met zoveel verschillende nationaliteiten te maken hebt, merk je al gauw diverse cultuurverschillen. Zo begint het al bij de begroeting: Polen begroeten elkaar met één kus op de wang. Fransen vinden dat niet genoeg, en eisen dan ook een kus op iedere wang. Als een vrijgevige Nederlandse jongen ben ik zelf natuurlijk gewend om drie kussen uit te delen, maar dat is voor de meeste mensen hier dan weer té uitbundig. De Finnen daarentegen geven liever een knuffel, en de Roemeense vrouwen willen er weer twee, maar dan moet je wel bij de rechterwang beginnen! Dit was natuurlijk even wennen, maar ik hou me tegenwoordig gewoon aan het Poolse gebruik, ik bevind me immers ook in Polen.

Naast de cultuurverschillen was het ook wel even wennen om te leven in zo’n grote stad! Met zo’n 1,7 miljoen inwoners is zo’n stad hard te vergelijken met het oude bekende Nijmegen. (beiden steden zijn in de tweede wereldoorlog flink platgegooid dus in de verte is er misschien nog wel een kleine overeenkomst). Ondanks dat het openbaar vervoer in Warschau prima is geregeld, is het me in de eerste week regelmatig gelukt om de weg kwijt te raken. Niet dat de metro hier zo ingewikkeld is (ze hebben immers maar één lijn), maar je moet maar nét even weten waar je die ene overstap moet maken op tram of bus, dus ik kan wel zeggen dat ik op deze manier aardig wat ‘toeristische’ tours door Warschau heb gemaakt.

Toen ik vertelde dat ik mijn Erasmus in Warschau ging doen, kreeg ik van sommige mensen een scheef gezicht of de vraag ‘waarom Warschau’? Voor mij was Warschau een soort van ‘out of de box’ bestemming. Ik was wat laat met het maken van mijn Erasmus keuze en Warschau was de beste ‘overige’ keuze. Dit betekent niet dat het een slechte keuze was! Integendeel zelfs, Warschau heeft mij in alle opzichten erg verrast. In het eerste instantie zullen mensen Warschau niet zo aantrekkelijk vinden zoals steden zoals Toulouse, Parijs of Barcelona. Ik zou het uiterlijk van de stad vooral ‘Rauw’ willen noemen. Maar onder dit uiterlijk zit een stad met een bruisend nachtleven. Er zijn zoveel verschillende barretjes en clubs dat mijn Erasmusperiode veel kort is om alle leuke plekken te ontdekken( dit betekent natuurlijk niet dat ik niet hard mijn best doe!). Het feit dat Warschau ‘rauw’ over kan komen betekent niet dat het geen mooie delen heeft. ‘Old Town’ in is zonder meer te bestempelen als het mooiste en toeristische deel van Warschau en op een mooie dag is het erg aangenaam om door het immens grote Łazienki Park te lopen. Er zijn natuurlijk veel verschillende barretjes en restaurants waar je lekker kunt lunchen of dineren en een avondje goed kan vertoeven.

De hoeveelheid Erasmusstudenten in Warsaw is enorm. Ieder jaar komen er ongeveer 300 – 400 Erasmusstudenten naar de SGH (en dit is slechts één van de zes universiteiten in Warschau). Dit zorgt ervoor dat je al snel veel nieuwe vrienden hebt en er te weinig tijd in een week zit om met iedereen alle leuke plannen uit te voeren. Hiernaast organiseert het Erasmus Student Network (ESN) iedere maand een trip naar diverse locaties zoals Krakow, Berlijn, Praag ect. Kortom: er is altijd wel iets te doen.

De universiteit hier is toch wel even iets anders dan ik gewend ben in Nijmegen. De SGH is puur gericht op economie en management, en is ongeveer half zo groot als de Radboud Universiteit Nijmegen. Ondanks dat de SGH in Polen bekend staan als dé universiteit voor economie studenten, is de kwaliteit van het onderwijs erg wisselend. Sommige vakken blijven erg oppervlakkig terwijl andere vakken erg interessant zijn en veel diepgang geven. Wanneer een les niet doorgaat wordt dit niet via email bekend gemaakt, maar wordt er gewoon een briefje op de deur geplakt of komt de docent niet opdagen. Dit kan af en toe irritant zijn, maar het went wel.

Tot nu toe heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze om te gaan studeren in het buitenland. Het is een hele ervaring om jezelf te ‘settelen’ in een compleet vreemde stad, maar het is het zeker waard. Je doet zoveel nieuwe ervaringen op, leert nieuwe mensen kennen en ziet ook nog eens een keer wat anders dan de bekende vakantiebestemmingen. Je leert een stad op zo’n andere manier kennen als je er woont dan wanneer je even op een city trip bent. Dit kwam bijvoorbeeld erg goed naar voren toen Elke langs kwam! Ik wist al aardig wat restaurantjes en kroegjes te zitten en de weg had ik met ‘vallen en opstaan’ al goed leren kennen.

Ik zou het iedereen aanraden om een Erasmus periode in zijn studie in te lassen, en als je nog geen voorkeur hebt voor een stad: kom naar Warschau! Het zal je zeker (op een positieve manier) verrassen!

  • 04 April 2014 - 21:40

    Jeanet:

    Leuk om je verhaal te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt!

  • 04 April 2014 - 21:44

    Tiny De Groot:

    Leuke interessante omschrijving van je belevenissen Ralf. Geniet nog van je tijd in Warschau

  • 05 April 2014 - 00:59

    Lian :

    Hee Ralf, leuk een berichtje te lezen hoe je het daar in Warchau maakt.Leuk zo met al die verschillende mensen.Nog heel veel plezier.
    Groetjes Lian Vink

  • 05 April 2014 - 11:25

    Pim De Gier:

    Hoi Ralf ,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Met je vrienden al de rondreis gemaakt waar je het een paar weken geleden over had? Geniet ervan.

    Groetjes, Pim

  • 05 April 2014 - 12:46

    Brigitte:

    Ha Ralf, ik wist natuurlijk al dat je het zo goed naar je zin had in Warschau, maar het is toch wel erg leuk om je verslag te lezen.
    groetjes, brigitte

  • 05 April 2014 - 13:34

    Bob:

    Hey Bro!

    Nondeju wat een verhaal! Ik hoor wel dat het een zeer leerzame periode is;) studeren valt ook niet mee he:p. Wel super fijn dat je het zo goed naar je zin hebt!
    Zodra je weer in het mooie Nederland bent zullen we is op zn ouderwets udens gaan chinezen zonder voedselvergiftiging

    We facetime!

  • 05 April 2014 - 14:12

    Ralf:

    Hee pim! nee nog niet! dat is 24-28 april! dus dat komt er binnenkort aan! heb er in ieder geval veel zin in!

  • 05 April 2014 - 17:17

    Ben:

    Witaj Ralph!

    Bardzo miło przeczytać raport
    Mam nadzieję, że się dobrze bawić w Warszawie!
    Wiele pozdrowienia od Bena i Joset

  • 06 April 2014 - 11:52

    Ralf:

    dziękuję bardzo!

  • 06 April 2014 - 17:14

    Wim En Marijke:

    Ha Ralf,

    Leuk verslag. Fijn dat je het daar goed naar je zin hebt. Lekker feesten en nieuwe ervaringen opdoen.
    Dat lukt jou wel!

    Groeten, Wim en Marijke

  • 06 April 2014 - 17:41

    Lout En Kim:

    Ralf!!wat leuk om te lezen wat je allemaal schrijft!Je doet dus toch meer dan alleen feesten en Poolse alcohol drinken ;)!Leuk! Geniet er nog maar goed van!xx

  • 13 April 2014 - 00:05

    Ben En Josette:

    Ralf, Dziekuje Gefellicteerd!! Fijne dag in Warschau!
    Groetjes,
    Ben en Josette

  • 30 April 2014 - 17:05

    International Mobility Office:

    Hoi Ralf,
    Net vandaag kwam er een student binnen op het IMO die mogelijk ook naar de SGH wil; komt jouw blog even goed van pas.. Heel veel succes en plezier verder in Warschau! Groet,
    Simone en Beate,
    IMO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ralf

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 4525
Totaal aantal bezoekers 6334

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Nie mówię po polsku

Landen bezocht: